Értékelés
A MŰVÉSZETI ALAP- ÉS ZÁRÓVIZSGA ÉRTÉKELÉSE
1. A gyakorlati vizsga értékelésének általános szempontjai
Fúvós hangszerek
‐ megfelelés az előírt követelményeknek,
‐ technikai felkészültség,
‐ helyes légzés, testtartás, hangszertartás,
‐ hangképzés,
‐ intonáció,
‐ hangszerkezelés,
‐ artikulációk és díszítések alkalmazása,
‐ helyes ritmus és tempó,
‐ előadásmód,
‐ a zenei stílus és az előírások megvalósítása,
‐ memória,
‐ alkalmazkodóképesség,
‐ állóképesség.
Pengetős hangszerek
‐ megfelelés az előírt követelményeknek,
‐ helyes testtartás, hangszertartás, kéztartás,
‐ hangminőség,
‐ hangszerkezelés,
‐ helyes ritmus és tempó,
‐ előadásmód,
‐ zenei stílusok és előadások megvalósítása,
‐ artikulációk és díszítések megvalósítása,
‐ memória,
‐ alkalmazkodóképesség,
‐ állóképesség,
‐ technikai felkészültség,
‐ jobb és bal kéz‐technika,
‐ intonáció.
Billentyűs hangszerek
‐ megfelelés az előírt követelményeknek,
‐ technikai felkészültség,
‐ helyes test‐ és kéztartás,
‐ hangminőség, billentés,
‐ pedálhasználat,
‐ hangszerkezelés,
‐ artikulációk és díszítések alkalmazása,
‐ helyes ritmus és tempó,
‐ előadásmód,
‐ a zenei stílus és az előírások megvalósítása,
‐ memória,
‐ alkalmazkodóképesség,
‐ állóképesség.
Vonós hangszerek
‐ megfelelés az előírt követelményeknek,
‐ technikai felkészültség,
‐ helyes testtartás, hangszertartás,
‐ hangképzés,
‐ intonáció,
‐ a vibrato helyes alkalmazása,
‐ hangszerkezelés,
‐ artikulációk és díszítések alkalmazása,
‐ helyes ritmus és tempó,
‐ előadásmód,
‐ a zenei stílus és az előírások megvalósítása,
‐ memória,
‐ alkalmazkodóképesség,
‐ állóképesség.
2. Az írásbeli vizsga értékelésének általános szempontjai
(szolfézs, zenetörténet‐zeneirodalom, zeneelmélet)
‐ teszt: a kérdésekre adott rövid, lényegi, a megértésre utaló egyszerű válasz; fogalmazásmód, helyesírás;
‐ fogalmazás (műelemzés): információtartalom, a műről, illetve a szerzőről és a korról szóló információk megfelelő aránya, felhasznált irodalom színvonala, mennyisége, eredetiség, objektív és szubjektív tartalom megfelelő aránya, felépítés, fogalmazás, helyesírás,
‐ dallamírás: dallami, metrikai/ritmikai korrektség, kottaírási készség, külalak.
3. A szóbeli vizsga értékelésének általános szempontjai
(szolfézs, zenetörténet‐zeneirodalom, zeneelmélet)
‐ általános zenei ismeretek hangnemek, hangközök, akkordok, előadásmód, zenei szakkifejezések ismerete,
‐ zenetörténeti tájékozottság,
‐ stílusismeret,
‐ formai ismeretek,
‐ tájékozódás a zenei műfajok között.